Op verzoek van de Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten heeft de werkgroep Toegankelijkheid van de Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten het Fietsveiligheidsplan Voorschoten bekeken.
De Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten wil de daarbij besproken punten graag ter overweging aan u doorgeven.
Hieronder volgt een overzicht van deze punten; het uitgangspunt hierbij is de Presentatie fietsveiligheidsplan Voorschoten 4_12_2019_v2.
Als eerste enkele algemene – en fietszaken:
- Is er een inventarisatie van de breedte van fietspaden?
- Op- en afritten zijn vaak te steil bij verhoogde wijk-ontsluitingswegen naar wijk-toegangswegen voor o.a. scootmobielen, driewielfietsen en bakfietsen.
- Velostrada: er is een opsomming gegeven van de hindernissen; deze z.g. snelle fietsroute wordt door 14 verschillende typen vervoermiddelen gebruikt, zowel voor woon-werkverkeer als lokaal verkeer.
- De route Allemansgeest / Mozartlaan is een zeer drukke fietsroute (naar o.a. de sportvelden).
- Er is een idee gegeven voor het veiliger maken van het fietspad bij de achter in- /uitgang van de Engelse school.
- Er is een idee gegeven voor het veranderen van de toegangsweg (voor auto’s) bij de Wijngaardenlaan/het Oranjeplein, en voor het verplaatsen van de invalidenparkeerplaats en de gereserveerde parkeerplaatsen voor artsen bij het gezondheidscentrum aldaar.
Velostrada
- Veel haakse bochten.
- Onoverzichtelijke punten bij combi paden.
- Voetgangers lopen vaak op het fietspad, soms is er een apart pad voor voetgangers.
- Voorrangssituaties voor fietsers zijn niet consequent , zie b.v. bij station de Vink.
Pagina 6
Hebben alle wijk- en gebiedsontsluitingswegen een vrij liggend fietspad?
Pagina 7 – Breedte van fietspaden
De huidige fietspaden zijn niet toereikend breed voor de nu in gebruik zijnde fietsen zoals bakfiets, racefiets, E-bike, fietsmaatjesfiets, driewieler gebruikt door minder validen, hand- aangedreven fiets etc.
Pagina 8 – Richtlijn
Bij kantmarkering moet goed gelet worden op de hoogte en toegankelijkheid voor rollators en mindervaliden met een zichtbeperking
Pagina 9, 10 en 11 – Voorschoten fietsongevallen
Waarom springt een ongeval bij de British School er uit? Bij doorgaande routes wordt meer gefietst dus is het logisch dat daar meer ongevallen worden gemeld. Dit heeft ook te maken met de lengte van een traject.
De recreatieve fietsroute over de Vlietlandbrug wordt duidelijk niet meegenomen, terwijl daar bij de aansluitingen ook best wel eens wat gebeurt.
Pagina 12 – ongevallen locaties
Een aanvullende opmerking de plaats van de bediening van de oversteek verkeerslichten: deze is niet echt goed te gebruiken voor bakfietsen, want je staat óf half op de doorgaande weg óf je blokkeert het fietspad.
Pagina 14
- Bij autonome oorzaken worden impliciete aannames gedaan; naast e-bikes zijn ook racefietsen sneller.
- Er zijn wellicht ook meer oudere dan jongere fietsers waardoor er een ietwat scheve verdeling van de dodelijke ongevallen is.
Pagina 17
Het laten doorlopen van de zebrapaden over fietspaden is een reeds veel eerder aangekaart punt vanuit de werkgroep Toegankelijkheid. Helaas lijkt het stoppen van fietsers bij een zebrapad een utopie.
Pagina 21 – Fietsroutes Voorschoten
De fietsroute naar de Vlietlanden is hierin niet opgenomen; deze maakt deel uit van een doorgaande toeristische fietsroute met knooppunten.
Pagina 22 en 23 – rotonde Raadhuislaan en rotonde Wijngaardenlaan
De voorgestelde verleggingen van de fietstracés en voetgangersoversteekplaatsen zullen in de praktijk niet werken. Zowel fietsers als voetgangers zullen dan via de straat een afsteek maken.
De enige oplossing is terug naar de situatie met een T kruising en goed werkende verkeerslichten.
Voorstel is om de fietspaden bij Wijngaardenlaan breder maken, want er wordt op diverse punten tegen de stroom in gefietst.
Pagina 24 – Wijngaardenlaan/koningin Julianalaan
Betere afscherming voor fietsers t.o.v. auto’s is gewenst; het is een onveilige ventweg en achteruit parkeren op een fietspad is onwenselijk.
Pagina 25 – British School
Er is een ongeval geweest bij deze uitgang van de British School; de voorgestelde aanpassing is wel erg robuust. Het ongeluk kan gezien de openheid niet t.g.v. slecht zicht zijn maar eerder door het gedrag van de uitstroom van leerlingen en dit verander je niet door deze ingreep.
Pagina 26 – Papelaan – Veurseweg
Op de Veurseweg wordt bij het gedeelte Papelaan / Pauwenstraat regelmatig tegen het verkeer in gefietst.
Voor de oversteek Papelaan / Veurseweg staan de auto’s midden op het fietspad om zicht te kunnen hebben op het autoverkeer.
Pagina 27 – Multatulilaan Krimwijk
Graag ook aandacht voor de oversteek van de Leidseweg t.h.v. Apotheek Voorschoten en fietswinkel Bostoen richting Elstlaan.