De Klankbordgroep Toegankelijkheid Voorschoten is op 14 oktober van start gegaan.
De zeven leden – en de groep hoopt dat dat er minstens tien worden – komen uit
verschillende wijken en gaan zich bezighouden met uitdagingen als rolstoelvriendelijk
ingangen, voor driewielfietsen geschikte fietspaden, de toegang tot openbare
gebouwen en straatmeubilair.
De Klankbordgroep wil graag van inwoners van het dorp horen wat er volgens hen
anders of beter zou kunnen en ook wat zij vinden van plannen van de gemeente voor
aanpassingen van bij voorbeeld rotondes en straatrenovaties voordat die uitgevoerd
worden.
De groep is blij dat zij van start kan gaan. Op korte termijn gaat zij zich beraden over
onder meer het maken van een prioriteitenlijst en het organiseren van contacten met
soortgelijke organisaties binnen en buiten de gemeente. En natuurlijk met de
inwoners van Voorschoten.
Begin volgend jaar zal er meer duidelijkheid zijn over plannen. En vanaf november is
er op de website van de Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten informatie te zien
over de Klankbordgroep.
De totstandkoming van de groep is de vervulling van de wens van de Adviesraad
Sociaal Domein Voorschoten om te bewerkstelligen dat het beleid van de gemeente
gaat aansluiten bij de wensen van inwoners met een beperking voor betere
toegankelijkheid. Die krijgen de gelegenheid te melden welke problemen zij ervaren
in en om hun woning en als zij proberen deel te nemen aan het verkeer en
activiteiten. Dat kan de inrichting van een rotonde zijn, maar ook de entree van een
publiek gebouw.
Arthur Pereboom, die sinds twee jaar lid is van de Adviesraad met als
aandachtsgebied Wonen en Toegankelijkheid, zou het fijn vinden als de leden van de
klankbordgroep uit verschillende wijken komen. Dan kunnen zij het best op de
hoogte raken van de problemen en vragen in hun omgeving. Ze zouden drie tot vier
keer per jaar bijeen moeten komen om te bespreken wat zij gehoord en gemerkt
hebben over gebreken aan de toegankelijkheid en wat daarmee gedaan kan worden
bij uitvoering van gemeentelijke plannen.
“Melden betekent niet dat alles binnen 24 uur is opgelost”, zegt Pereboom. Hij wijst
erop dat er budgettaire beperkingen zijn en dat het soms beter is aanpassingen aan
de bestrating te doen in combinatie met werk voor de vervanging van riolering. “Niet
altijd meteen repareren, maar inventariseren.”
Hij vindt wel dat er directe actie mogelijk moet zijn voor bij voorbeeld het geval er
iemand gevallen is en er op korte termijn iets moet worden ondernomen voor de
verbetering of herstel van een specifieke situatie. Hij zegt dat een melding over een
verkeerd liggende tegel of een ander minder groot probleem het best via de
gemeente gemeld kan worden.