Er is op grote lijnen op een correcte wijze, beleid conform de Jeugdwet geformuleerd. Wij zien dat er veel tijd en energie in gestoken is en waarderen zeer de zorg voor de cliënten die uit de documenten spreekt.
Door de opzet van deze verordening jeugdhulp 2020 is het voor ons niet eenvoudig om de inhoud van het geheel goed te overzien en te doorgronden. Als dit voor ons geldt dan zou het ook voor de hulpverleners, jeugdigen en hun ouders kunnen gelden. De toegankelijkheid voor iedereen is belangrijk, gezien het VN verdrag voor mensen met een beperking.
We zouden het zeer toejuichen wanneer het beleid niet alleen procedureel maar ook inhoudelijk zou worden geformuleerd, met een visie en doelstellingen om te komen tot verbetering van de jeugdhulpverlening. We missen de koppeling met de monitor sociaal domein. Verder verdient aandacht dat er vaak sprake is van multi-problematiek (b.v. schulden) waarvoor integraal beleid nodig is.
We hebben de volgende opmerkingen:
- Onder Advisering persoonsgegevens gaan we uit van een zeer zorgvuldig omgaan met deze gegevens, in het kader van de Wet op de Privacy.
- Een van de doelen van de nieuwe inkoop is van specialistische jeugdhulp per 1 januari 2020 is gericht op het meer resultaatgericht werken op basis van de ondersteuningsbehoefte van het gezin, dus maatwerk. We adviseren om aan te geven hoe de eventuele behaalde resultaten worden bepaald, door wie, en hoe dit achteraf wordt gemeten. We vragen ons af wat er met de gelden gebeurt als het resultaat achterblijft of in zijn geheel niet worden behaald. Dit ondanks de genoemde budgetplafonds per cliënt en de ruimte die daarbinnen aanwezig voor de jeugdhulpverleners.
- Bij de( hoog) specialistische jeugdhulp wordt er samengewerkt met de regio Haaglanden. Wij kunnen ons vinden in de beoogde verbeteringen. Ook hier blijft de vraag hoe de beoogde resultaten en daarmee inzicht in de te leveren kwaliteit van zorg wordt gemeten.
- De aanvraag tot jeugdhulp moet binnen uiterlijk 8 weken na aanmelding bij het college binnen zijn, dat weer op zijn beurt uiterlijk binnen 12 weken het ondersteuningsplan aan de jeugdige en /of zijn ouders moet toesturen. We maken ons zorgen over de lengte van deze termijnen, zeker wanneer deze overschreden zouden worden, en vragen ons af hoe zich dit verhoudt tot het bieden van de benodigde hulp voor de jeugdige en/of ouders.
- Ten aanzien van het vertrekken van een PGB wordt gesproken van een individuele voorziening die gegeven wordt door een professional, of 1e of 2e graad familie uit het sociale netwerk. Hier moet bewaakt worden dat er geen belangenverstrengeling of conflict ontstaat met professionele aanbieders.
- Op welke wijze heeft het college zicht op de gekozen kwaliteit van de hulpverlening? Wij zijn bezorgd dat de prijs van de geboden hulp belangrijker kan zijn dan de te leveren kwaliteit.
- Er wordt genoemd dat het college een goede prijs-kwaliteitverhouding belangrijk vindt bij de vaststelling van de tarieven voor de geboden hulp door derden. Wij vragen ons af hoe deze verhouding wordt vastgesteld: hoe weet men dat de gekozen prijs–kwaliteit verhouding de juiste is?
- Het wordt aanbevolen om (het bestaan van) de klachtenregeling bij de start van de aanvraag al bekend te maken aan de ouders en/of jeugdigen.